STATUT FUNDACJI
Uzdrowiska Solanki Pro Zdrowie
z siedzibą w Inowrocławiu
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§1
- Fundacja pod nazwą Fundacja Uzdrowiska Solanki Pro Zdrowie, ustanowiona przez Spółkę „SOLANKI” Uzdrowisko Inowrocław Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, zwaną dalej Fundatorem, zwana w dalszej części statutu Fundacją, działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz niniejszego statutu.
- Fundacja posiada osobowość prawną.
§2
- Siedziba Fundacji mieści się w Inowrocławiu.
- Fundacja działa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
§3
Fundacja została ustanowiona czas nieokreślony.
§4
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą.
- Działalność statutową może być prowadzona jako działalność nieodpłatna lub jako działalność odpłatna. Obie te formy dzielności będą rachunkowo wyodrębnione w stopniu umożliwiającym określenie przychodów i kosztów.
- Fundacja nie działa w celu osiągnięcia zysku, ewentualny osiągany dochód przeznaczony jest na realizację celów statutowych Fundacji.
- Fundacja może, dla potrzeb swojej działalności i skutecznej realizacji swoich celów statutowych, tworzyć oddziały i filie, a także, dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej, zakłady produkcyjne, handlowe i usługowe.
- Fundacja może przystępować do spółek prawa handlowego, a także uczestniczyć w porozumieniach i przedsięwzięciach gospodarczych, których cele i zamierzenia są zgodne ze statutowymi celami Fundacji.
§5
Ministrem właściwym ze względu na cele Fundacji jest Minister Zdrowia.
§6
Fundacja może używać okrągłej pieczęci z napisami w otoku, wskazującymi jej nazwę i siedzibę.
§7
Fundacja może ustanawiać odznaki i medale honorowe oraz przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym, zasłużonym dla realizacji celów i idei obranych przez Fundację.
CELE FUNDACJI I ŚRODKI ICH REALIZACJI
§8
Celami Fundacji są:
- Działania na rzecz ochrony i promocji zdrowego trybu życia i profilaktyki zdrowotnej,
- Szerzenie informacji na temat zdrowia człowieka ze szczególnym uwzględnieniem rehabilitacji leczniczej,
- Zwiększanie wiedzy i świadomości zdrowotnej społeczeństwa,
- Działania na rzecz upowszechniania dostępu do rehabilitacji leczniczej,
- Działania na rzecz pomocy w organizacji leczenia i rehabilitacji leczniczej,
- Działania na rzecz zmniejszenia nierówności w dostępie do opieki zdrowotnej,
- Działania na rzecz szeroko pojętej pomocy w szczególności osobom starszym, niepełnosprawnym, dzieciom oraz osobom wykluczonym i zagrożonym marginalizacją społeczną,
- Działania na rzecz likwidacji dysproporcji i barier społecznych pomiędzy osobami niepełnosprawnymi, starszymi, osobami wykluczonymi i zagrożonymi marginalizacją społeczną,
- Działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
- Wspieranie aktywizacji i integracji społecznej seniorów,
- Wspieranie aktywizacji i integracji społecznej młodzieży,
- Działania na rzecz wpierania rodziny,
- Wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
- Działania na rzecz rozwoju dialogu społecznego oraz idei społecznej odpowiedzialności instytucji systemu ochrony zdrowia,
- Działania na rzecz upowszechniania turystyki i krajoznawstwa,
- Działania na rzecz rozwoju kultury, sztuki, dziedzictwa narodowego i regionalnego,
- Działania na rzecz ochrony dóbr kultury i tradycji,
- Działania na rzecz ochrony dziedzictwa naturalnego,
- Działania na rzecz ochrony zabytków i promocji kultury i tradycji polskiej,
- Działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych i ich integrację,
- Działalność wspomagająca rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości,
- Prowadzenie i organizacja szkoleń,
- Działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn,
- Działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między regionami
- Działalność charytatywna
- Promocja zatrudnienia i aktywizacja zawodowa osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy,
- Działalność mająca na celi usamodzielnienie i poprawa jakości życia in osób bezrobotnych, osób niepełnosprawnych oraz osób zagrożonych wykluczeniem społecznym poprzez zintegrowane działania aktywizacyjne, zmianę postaw otoczenia
- Działalność doradcza
§9
Fundacja swoje cele realizuje poprzez:
- Gromadzenie i właściwe wykorzystywanie pozyskanych środków finansowych,
- Prowadzenie akcji informacyjnych na temat zdrowia, w szczególności w zakresie szeroko pojętej rehabilitacji poprzez: wystąpienia w lokalnych stacjach telewizyjnych, audycje radiowe, informacje w prasie lokalnej,
- Opracowywanie materiałów wydawniczych, prasowych, promocyjnych służących m.in profilaktyce zdrowia,
- Organizację oraz udział w wydarzeniach propagujących zdrowy styl życia
- Organizację różnego typu zajęć, warsztatów, spotkań integracyjnych,
- Organizację konferencji, seminariów, sympozjów, odczytów, prelekcji
- Organizację szkoleń, w tym zakresu ochrony zdrowia,
- Prowadzenie indywidualnych i grupowych zajęć fizjoterapeutycznych,
- Organizację i pomoc w pozyskiwaniu funduszy na uczestnictwo w turnusach rehabilitacyjnych,
- Organizowanie i prowadzenie zajęć rehabilitacyjnych i profilaktycznych,
- Udzielanie pomocy w organizacji procesu leczenia i rehabilitacji,
- Wyposażenie w sprzęt medyczny i rehabilitacyjny placówek medycznych,
- Organizowanie i finansowanie zakupu sprzętu medycznego, przydatnego w rehabilitacji,
- Organizowanie imprez kulturalnych, turystycznych i sportowych z udziałem osób niepełnosprawnych,
- Aktywizację osób starszych poprzez organizowanie spotkań, uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, przedsięwzięciach turystycznych,
- Wspieranie projektów kulturalnych, naukowych, edukacyjnych związanych regionem,
- Promocję i rozwijanie wolontariatu,
- Współpracę z podmiotami gospodarczymi, instytucjami, władzami samorządowymi, rządowymi i organizacjami pozarządowymi w zakresie wspierania działalności zbieżnej z działalnością Fundacji,
- Organizację procesu aktywizacji zawodowej i społecznej,
- Prowadzenie poradnictwa,
- Pośrednictwo i monitoring pracy,
- Prowadzenie szeroko rozumianego doradztwa prawnego, podatkowego, psychologicznego
MAJĄTEK I DOCHODY FUNDACJI
§10
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie pieniężnej: 1 000,00 złotych (słownie: jeden tysiąc zł) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez fundację w czasie jej działania.
§11
Dochody Fundacji pochodzą w szczególności z:
- Darowizn, spadków i zapisów,
- Dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- Dotacji, subwencji oraz grantów
- Dochodów z majątku ruchomego i nieruchomego, dochodów z działalności gospodarczej Fundacji
ORGANY FUNDACJI
§12
- Organami Fundacji są:
- Rada Fundacji
- Zarząd Fundacji
- Członkowie Rady Fundacji nie pobierają wynagrodzenia, przysługuje im jednak zwrot uzasadnionych i udokumentowanych kosztów, jakie ponieśli w związku z wykonywaniem swoich obowiązków.
- W organach Fundacji nie jest dopuszczalne łączenie stanowisk.
- Jeżeli któryś spośród członków Rady Fundacji, zostanie wybrany w skład Zarządu Fundacji, jego członkostwo w Radzie Fundacji ulega zawieszeniu na czas sprawowania funkcji członka Zarządu.
RADA FUNDACJI
§13
- Rada Fundacji jest organem opiniującym, doradczym i nadzorującym.
- Rady Fundacji składa się z trzech do siedmiu osób i powoływana jest na okres wspólnej kadencji trwającej cztery lata przez Radę Fundacji i Fundatora.
- W przypadku rezygnacji, wygaśnięcia mandatu członka Rady Nadzorczej w jego miejsce powoływana jest inna osoba.
- Pierwszy skład Rady Fundacji powoływany jest przez Fundatora na okres wspólnej kadencji trwającej cztery lata.
- Członków Rady Fundacji po upływie pierwszej kadencji wybiera Fundator oraz członkowie Rady Fundacji
- Członkowie Rady Fundacji uczestniczą w jej obradach i wykonują prawo głosu osobiście lub przez przedstawicieli.
- Pełnomocnictwo do uczestniczenia i głosowania w obradach Rady Fundacji powinno być pod rygorem nieważności udzielone na piśmie i dołączone do protokołu obrad.
§14
- Skład Rady Fundacji tworzą Przewodniczący, Wiceprzewodniczący, Sekretarz i Członkowie.
- Do zadań Przewodniczącego należy zwoływanie posiedzeń i kierowanie obradami.
- W przypadku czasowej niemożności pełnienia funkcji przez Przewodniczącego jego obowiązki pełni Wiceprzewodniczący.
- Rada Fundacji podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów w obecności przynajmniej połowy jego uprawnionych członków.
- Szczegółowe zasady działania, organizację i tryb prowadzenia obrad rady Fundacji określa Regulamin Rady Fundacji. Regulamin opracowują i uchwalają członkowie Rady Fundacji na pierwszym posiedzeniu.
§15
Do kompetencji Rady Fundacji należy:
- Powoływanie i odwoływanie Zarządu Fundacji i jego poszczególnych członków wraz z Fundatorem,
- Opiniowanie planów i programów działalności Fundacji,
- Uchwalanie zmian statutu Fundacji,
- Wytyczanie głównych kierunków działania Fundacji,
- Zajmowanie stanowiska w sprawach przedłożonych przez Zarząd bądź podjętych z własnej inicjatywy,
- Podejmowanie uchwał o likwidacji Fundacji lub o połączeniu jej z inną fundacją,
- Ustalanie wynagrodzenia członków Zarządu,
- Zatwierdzenie rocznych planów działania Fundacji i preliminarza kosztów jej działalności,
- Rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Fundacji przedstawionych przez Zarząd i udzielanie Zarządowi absolutorium,
- Wyrażanie opinii w sprawach przedstawionych przez Zarząd,
- Opracowywanie i uchwalanie Regulaminów pracy Rady i Zarządu Fundacji,
- W celu skutecznego wykonywania nadzoru nad sprawami Fundacji, Rada Fundacji może występować do Zarządu o udostępnienie wszelkich dokumentów związanych z działalnością Fundacji, a także zwracać się do Zarządu z zapytaniami i domagać się wyjaśnień,
- Ustanawianie odznaczeń, medali honorowych, nagród i wyróżnień oraz przyznawanie ich osobom fizycznym i prawnym.
§16
- Rada Fundacji zbiera się w razie potrzeby, jednakże nie rzadziej niż raz do roku.
- Radę Fundacji zwołuje jej Przewodniczący bądź z własnej inicjatywy, bądź na wniosek Zarządu lub jednego z członków Rady Fundacji. Wniosek powinien być sporządzony na piśmie i uzasadniony. Przewodniczący Rady Fundacji powinien zwołać obrady w ciągu 2 tygodni od otrzymania wniosku.
ZARZĄD FUNDACJI
§17
- Zarząd Fundacji, składa się z trzech osób i jest powoływany na okres wspólnej kadencji trwającej cztery lata przez Radę Fundacji i Fundatora.
- Pierwszy skład Zarządu wybiera Fundator na okres wspólnej kadencji trwającej cztery lata. W Zarządzie występują funkcje: Prezesa Zarządu, Wiceprezesa Zarządu i Skarbnika.
- Członkostwo Zarządu ustaje z chwilą odwołania, śmierci bądź złożenia rezygnacji przez członka Zarządu.
- Rada Fundacji może odwołać członka Zarządu w każdym czasie.
§18
- Prezes Zarządu organizuje i kieruje pracami Zarządu, zwołuje jego posiedzenia i przewodniczy im.
- Wiceprezesowi Zarządu przysługują uprawnienia Prezesa Zarządu na wypadek jego nieobecności.
- Skarbnik jest odpowiedzialny za całokształt finansów oraz dokumentacji finansowej Fundacji.
§19
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Organizację i tryb pracy Zarządu normuje Regulamin Pracy Zarządu uchwalany przez Radę Fundacji.
§20
Zarząd Fundacji:
- Opracowuje roczne i wieloletnie plany jej działania,
- Sporządza sprawozdania z działalności Fundacji,
- Sprawuje zarząd nad jej majątkiem i funduszami Fundacji,
- Przyjmuje subwencje, darowizny, spadki i zapisy,
- Ustala wielkość zatrudnienia i wysokość środków na wynagrodzenia dla pracowników,
- Kieruje bieżącą działalnością Fundacji, odpowiada za realizację jej celów statutowych oraz wyniki działalności finansowo-gospodarczej,
- Podejmuje decyzje o przystąpieniu do spółek prawa handlowego,
- Występuje z wnioskiem w sprawie zmian w statucie, połączenia oraz likwidacji Fundacji,
§21
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji składa Prezes Zarządu samodzielnie lub dwóch członków Zarządu- Wiceprezes i Skarbnik łącznie.
§22
- Zarząd Fundacji podejmuje decyzje na posiedzeniach Zarządu w formie uchwał.
- Uchwały podejmowane są zwykłą większością głosów, przy czym dla ważności uchwał wymagana jest obecność co najmniej 2 członków Zarządu Fundacji, w tym Prezesa. Przy równej liczbie głosów decyduje głos Prezesa Zarządu. W przypadku uchwał powodujących konsekwencje finansowe dla Fundacji Skarbnikowi przysługuje prawo sprzeciwu. W przypadku zgłoszenia przez Skarbnika sprzeciwu uchwała nie zostaje podjęta. Na żądanie Prezesa Zarządu sprawa sporna może zostać rozstrzygnięta przez Radę Fundacji.
§23
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na pół roku.
§24
- Członkowie Zarządu mogą pozostawać z Fundacją w stosunku pracy lub świadczyć usługi w zakresie zarządzania Fundacją na podstawie i innych umów.
- Wynagrodzenie członków Zarządu określa uchwała Rada Fundacji.
- Podstawowe wynagrodzenie członka Zarządu nie może być wyższe niż dwukrotne (dla Prezesa) lub półtora krotne (dla członka Zarządu) przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw gospodarki ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
§25
- Obsługę biurową organów Fundacji zapewnia działające przy Zarządzie Biuro Zarządu Fundacji.
- Warunki pracy i płacy pracowników Biura Fundacji określa Zarząd.
DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA FUNDACJI
§26
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą na realizację celów statutowych i przeznaczenia całego dochodu na te cele.
- (wykreślony)
- W przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej przez Fundację jej zakres obejmuje:
- 20.Z Działalność agencji pracy tymczasowej
- 10.Z Działalność związana z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników
- 30.Z Pozostała działalność związana z udostępnianiem pracowników
- 60.Z Działalność wspomagająca edukację
- 10.Z Działalność szpitali
- 90.A Działalność fizjoterapeutyczna
- 13.Z Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej
- 11.Z Wydawanie książek
- 19.Z Pozostała działalność wydawnicza
- 10.Z Hotele i podobne obiekty zakwaterowania
- 19.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie pozostałych nauk przyrodniczych i technicznych
§27
- Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej przez Fundację podejmuje Zarząd.
- Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą bezpośrednio lub poprzez wyodrębnione organizacyjnie zakłady.
- Działalność gospodarczą prowadzoną bezpośrednio przez Fundację organizuje i kieruje Zarząd Fundacji. Wydzielonymi zakładami kierują ich dyrektorzy powoływani i odwoływani przez Zarząd.
- Przedmiot działalności zakładów gospodarczych Fundacji oraz zakres uprawnień i obowiązków dyrektorów zakładów określają regulaminy organizacyjne zakładów nadane przez Zarząd Fundacji.
§28
- Fundacja prowadzi działalność gospodarczą według opracowanych planów. Działalność gospodarcza powinna zapewnić pełny zwrot poniesionych nakładów, a dochód z niej przeznaczony jest na finansowanie działalności statutowej. Fundacja powinna także zapewnić utworzenie funduszu rozwoju niezbędnego do prowadzenia działalności gospodarczej.
- Wielkość zatrudnienia, zasady wynagrodzenia i rozmiar środków przeznaczonych na wynagrodzenia określa Zarząd Fundacji.
- Decyzje dotyczące przedsięwzięć inwestycyjnych podejmuje Zarząd.
ZMIANY STATUTU
§29
Zmiana statutu może obejmować również zmianę celów Fundacji.
§30
Decyzje dotyczące zmiany statutu podejmuje Rada Fundacji w drodze uchwały podejmowanej na wniosek Zarządu większością 2/3 ważnie oddanych głosów. Zmiana celów Fundacji następuje w drodze jednomyślnej uchwały.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§31
Dla efektywnego urzeczywistnienia swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją. Decyzję o połączeniu podejmuje Rada Fundacji poprzez jednomyślną uchwałę podjętą na wniosek Zarządu.
§32
Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została powołana, lub wobec wyczerpania się środków finansowych i majątku.
§33
Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Rada Fundacji w drodze jednomyślnej uchwały, podjętej na wniosek Zarządu.
§34
Fundacja składa właściwemu ministrowi corocznie do dnia 31 marca sprawozdanie ze swej działalności za rok ubiegły.
§35
Statut wchodzi w życie z dniem zarejestrowania przez właściwy sąd rejestrowy.